
Uszkodzenia opony mogą przybrać różne formy i dotknąć nas w najmniej oczekiwanym momencie. Wiele uszkodzeń da się naprawić za pomocą wulkanizacji na ciepło lub na zimno. Czym się od siebie różnią i kiedy się je stosuje?
Wymiana opon w Toruniu to usługa z której korzystamy nie tylko wiosną i jesienią, gdy należy wykonać sezonową wymianę opon, ale przede wszystkim w momencie, gdy dojdzie do uszkodzenia opony. Oczywiście, nie każdą dziurę da się załatać – zależy to od rodzaju uszkodzenia, jak i wieku samej opony. Jednak na mniejsze problemy pomocna jest wulkanizacja.
Jakie opony można poddać regeneracji?
Opony są dość skomplikowaną częścią samochodu, która odpowiada nie tylko za możliwość jazdy, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo na drodze. To właśnie między innymi od jakości i stanu opon zależy droga hamowania, a także przyczepność do podłoża w różnych warunkach atmosferycznych.
Opona skonstruowana jest tak, aby zapewnić niezbędną przyczepność do podłoża – zależne jest to od bieżnika, dlatego też należy sprawdzać jego grubość, bowiem „gołe” opony nie tylko wydłużają czas hamowania, ale mogą również doprowadzić do poślizgu. Ważne są również rowki w oponie, dzięki czemu odprowadzana jest woda – doceniamy to szczególnie jeżdżąc w ulewny dzień.
Opona oponie nie jest równa – w zależności od rodzaju pojazdu mamy do czynienia z inną średnicą, która dopasowana jest do konkretnego rodzaju auta. Żeby jeszcze utrudnić wybór właściwych opon musimy wybrać ich właściwy rodzaj, który najlepiej będzie odpowiadał naszym oczekiwaniom. Do wyboru mamy 5 rodzajów opon:
- letnie;
- zimowe;
- całoroczne;
- terenowe;
- błotno-śniegowe.
Każda z tych opon sprawdzi się lepiej w innych warunkach atmosferycznych i drogowych.
Czym jest wulkanizacja?
Wulkanizacja kojarzy nam się przede wszystkim z zakładem, w którym wymieniamy opony sezonowo. Tymczasem zakres usług jest znacznie większy i dotyczy także napraw opon. Naprawa opon to pogłębianie bieżnika, ale też i łatanie dziur, które mogą nam się przytrafić nawet w nowych oponach.
Opony regenerowane nie zapewniają nam aż tak dobrej przyczepności, jak nowe opony, jednak ze względu na wysoki koszt nowych opon takie metody są oczywiście powszechne. Warto jednak pamiętać, że regeneracji nie mogą podlegać opony stare, czyli takie które mają więcej niż 10 lat.
Czym jest wulkanizacja na zimno, a czym wulkanizacja na gorąco?
Najpopularniejszą i najstarszą metodą wulkanizacji jest wulkanizacja na ciepło. Osoba, która wykonuje wulkanizację na gorąco stara się odtworzyć brakujący fragment opony stosując specjalną mieszankę – stosuje się ją przede wszystkim do bocznych uszkodzeń, gdzie niemożliwe jest zastosowanie wulkanizacji na zimno.
Wulkanizacja na zimno ma natomiast zastosowanie w przypadku punktowych uszkodzeń opony – przykładowo po usunięciu gwoździa. W odróżnieniu od wulkanizacji na gorąco jest bardzo szybka i tańsza bowiem polega na wpuszczeniu odpowiedniego wypełniacza chemicznego, który łączy uszkodzone elementy i wiąże się w temperaturze pokojowej.
W zależności zatem od rodzaju uszkodzenia opony możliwe jest zastosowanie wulkanizacji na gorąco lub na zimno. Jeśli jednak uszkodzenie jest głębokie i doszło do rozwarstwienia opony regeneracja nie jest możliwa.
Sprawdź również: Jak przewieźć maszyny rolnicze?